Álljunk meg egy szóra! – Tökkelütött magyarkodó reklámok

Már egy ideje figyeljük, ahogyan a vulgárprimitív nemzetieskedés megjelenik a minket körülvevő reklámokban is. Utóbbiakon kiválóan látszik: a multik szerint is célszerű a nemzetieskedést támogatni, bebizonyítani, hogy ők is “nemzetiek”, akár nemzetibbek a nemzetieknél is, és ezért megéri a zsebükbe is nyúlni. A szerintünk legbutább reklámokból készítettünk egy csokrot, és a facebook oldalunkra örömmel veszünk még hasonlókat a bejegyzésünk alá bárkitől. A reklámok egy részén egyébként nem is tűnik fel, hogy nonszensz, csak miután jobban elgondolkozik rajta az ember, hogy mi is akar lenni, akkor jön rá, hogy valami nagyon nincs rendjén. Lássuk hát csokrunkat:

Bevezetésképpen, jó példa a problematikára a tej: érdemes megfigyelni, mára már az összes tej valamiért piros-fehér-zölddé változott, gyakorlatilag magyar zászlóba burkolták a tejünket. 

A “legcitromdíjasabb” versenyző persze egyértelműen a Soproni, ami volt olyan bárdolatlan (vagy csak szimplán flegma), hogy Radnóti hazafias versével reklámozza magát (ne zavarjon minket szegény fiú halálának körülménye, az csak úgy “történt”, attól még szerethetné hazánkat 🙂 )

A Lidl emellett, mint azt megtudhatjuk a reklámokból, értéket őriz, nem pusztán kolbászt meg vécépapírt árul (háttérben furulyahanggal). A demagógia ebben a reklámban is észveszejtő:

Még egyszer, ez a szöveg (vajon a  szövegíró az előző napi Kárpátia koncert másnapján, némileg még “megérintett” állapotban készítette a művet, ki tudja. Az biztos, dadaista versnek is elmenne):

“Magyarország Európa ékszerdoboza,

Rengeteg felfedezésre váró kincset rejt,

Valódi értékeket,amelyektől olyan üde a magyar bor,

Zamatos a gyümölcs,

Egészséges és friss a húsáru,

Puha és ropogós a helybensütött kenyér,

Hagyomány, szakértelem, gondoskodás és szeretet,

Ezt találja minden magyar termékünkben,

Amelyekből napról napra többet kínálunk áruházainkban.

Lidl, értéket őrzünk.

Érdemes megfigyelni két dolgot: a Lidl logójában 0:39-nél a piros-fehér-zöld zászlót (új logó lesz?), illetve a Szatmárkert-Hodász Szövetkezet ügyvezetőjének elégedett fejét, ahogy leszedi az almát 0:15-nél, esetleg 0:20 körül Vastag Telepvezető Urat, amint vígan ölelgeti a csirkét.

Versenyzik persze még a McDonald’s kolbászburger is, mint magyar termék, melynek puszta léte is elképesztő, nemhogy a “Hazai termék” logó. Amikor a McDonalds nemzetire vált, az már biztosan elég merész (és itt nem arról az ízlésficamról van szó, hogy ne lehetne olaszos után magyaros hamburgert is csinálni, csak hát ez a magyar termékkel együtt már kissé paradox a McDonads-szal, mint intézménnyel, ugye):

Felirat: HAZAI KOLBÁSZ, TISZAKÉCSKEI CSALAMÁDÉVAL, UNIVER MUSTÁRRAL (UTÓBBI ELÉG MAGYAR VAJON? BÁR BIZTOSAN AZ, HA EGYSZER A CSALAMÁDÉ IS TISZAKÉCSKEI)

Szintén mókás, mikor a Tesco-ban “szívvel-lélekkel” “készül” a paradicsom, és a buci is (miközben tudjuk, hogy túrót, 80.000 forintokért készül az kínkeservvel):

Ha viszont valaki biztosra akar menni, multiba nem megy be, maximum a CBA-ba, és alaposan megválogatja, hogy honnan vásárol. ehhez nemzeti listát visz, melyet INNEN tölt le. Így például tudni fogja, hogy gyerekjátékot csak a Debreceni Katica Kft.-től szabad a magyar embernek vennie (remélhetően gyártanak ők legót is, ha nem, idén nem kap a gyerek).

Végül álljon itt az ünnepi könyvhét egy remekbeszabott, népszerű darabja, mellyel tele volt plakátolva a város: a vad elmebeteg paranoia társadalmi szintre emelése, a megpatkolt (!!) eu-s csizmával, végigplakátolva vele a kiskörutat:

Az intelligens “nemzeti” irodalom

Egyébként a gazdasági válságra válaszol Amerikában is vadul terjed a protekcionizmus: a Starbucks kávézóhálózat azzal reklámozza magát, hogy Amerikában alkalmaz munkaerőt,  a Levi’s pedig magára a pólóira nyomja rá, hogy  munkahelyet adott a vásárló a szomszédnak (utóbbit póló kapható Magyarországon is). Csak hát azért ez még mindig más, mint a nemzetibe zászlóba burkolt tejek és hamburgerek tömkelege, ilyen mennyiségben…

Hans Castorp

Reklámok

Nem minden vélemény számít - a véleményeket szigorúan cenzúrázzuk, e helyütt véleményt csak a demokratikus keretek között lehet nyilvánítani!

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s