T. T.: Emlékeim 1945-ből (újabb visszaemlékezés – kicsit másképp)

1945-öt írunk, és nekem, az öt éves gyereknek, nagyon furcsa, ami történik!! A kis falunk apró szatócsboltja előtt tolong mindenki, és kijön az a néni, aki nekem mindig adott cipőfűző  cukorkát. A néni egy összekötött batyut cipelt, mellette a férje és három gyereke. Sírt az egész falu, mindenki szerette őket, én is, nem csak a cipőfüző cukrot.  Teherautóra  rakták és elvitték őket. Mi  otthon ekkor még  vidáman voltunk.  Négyen voltunk testvérek, bátyám tizenhárom, kilenc, én öt, az öcsénk négy hónapos. Egy napon az édesanyánk megbetegedett, azonnal műteni kellett volna, de a kórház sebesültekkel volt tele, igy nem lehetett. A bombázás éppen Zalaegerszeg és környékén dúlt. Édesanyánk három nap múlva, harmincnégy évesen  meghalt.  1945 március 15-én. Hatvannégy év után az utolsó élő (akkor még élő) résztvevő elmondta azt, hogy a temetés napján milyen kegyetlen  bombázás  volt, a  repülőgépek hangjától hallani sem lehetett, a koporsót háromszor tették le, és menekültek  valami  biztonságos helyre. Rólunk gyerekekről azt gondolták, hogy úgy lenne a legjobb, ha a gyerekeket úgy osztják el, ahogyan a nagyszülők mondják. Ugyanis félő volt, hogy apánkat is elviszik a háborúba. Mégis a két “nagy” fiú marad vele, engem apám nővére a nagymamával közösen nevel, az öcsémet, aki négy hónapos volt, az anyai nagymama, édesanyám húgával (22éves) nevelik. Nagy félelemben éltek a felnőttek, mert  ha jött a repülőgép, akkor mindenkinek menekülni kellett. Ezért a csácsi nagymamánk, bár nyolcvan éves elmúlt, mégis úgy gondolta, hogy jobb lesz nekünk az ő  “szoknyája alatt”. Összeszedte az összes unokáját, tíz-tizenkettőt, és irány a csácsi hegy. Így hívtuk. Emlékeimben ma is úgy él, hogy gyönyörü hely. Ott minden volt!! Erdő, szőlő, gyümölcsős, kertészet, mezőgazdaság, stb. Nagy terület volt. Anyámék és apámék is öten voltak testvérek. Ezen a csácsi területen vagyonközösségben éltek. Tőlük vitát, veszekedést sohasem hallottam. Állt ott egy pici, háromhelyiségből álló présház, picike rácsos ablakokkal, nyáron az ablakokban muskátli, a ház körül puszpáng bokor zöldelt. Ma sem tudom, hogy hogyan fért el ilyen picike házikóban ennyi mozgékony hangos jókedvű csínytevő unoka, de elfértünk, és csináltuk amit a nagyi mondott. Nagyon szegény volt mindenki, a nagymamánk, és a saját családunk is.  Ma is érzem hogy milyen finom volt akkor a zsíros kenyér  lilahagymával, és finom volt a sültkrumpli is, de ha  elsőosztályú ebédet szerettünk volna, közösen a “nagyok” a mamával, készítettek dödöllét.  Mindenkinek kellett segiteni, hogy a nagymama  ne fáradjon olyan nagyon. Azért a játék is ment, bár játékunk nem volt. Nagyon jó és szórakoztató volt, amikor a meredek domboldalra egymás mögé feküdtünk és legurultunk. Az utolsó mindig én voltam mert én voltam a legfiatalabb, azaz a legkisebb. Én nagyon szerettem figyelni a szarvasbogarakat is, sőt, versenybe állítottuk őket. Ezen a csácsi hegyen minden volt, amit egy gyerek látni szeretne. Volt róka, nyúl, mókus, sikló, borz, menyét, nyest. Mindent kikutattunk, hordtuk a forrásról a vizet, ami finom volt, és tiszta, friss. Nem is értem hogy a nagymama ennyi unokával  hogyan is bírta?? A sok éhes száj!  Gondoskodni róluk!  Mi, az unokák,  imádtuk.  Ma az akkori unokatestvérek közül csak én  maradtam,  de a leszármazottakkal  minden évben  tartunk “öreglány” találkozót. Minden évben másnál. Anyai és apai ágon is megmaradt a családi kapcsolat. Így, ha találkozunk, még ma is tudunk úgy nevetni, mint a kamaszok.

T. T.

Nem minden vélemény számít - a véleményeket szigorúan cenzúrázzuk, e helyütt véleményt csak a demokratikus keretek között lehet nyilvánítani!

