Ady már mindent megírt……

Ady Endre: OND VEZÉR UNOKÁJA

Egy nagy tivornyán borral, vérrel
Idéztem a halottakat
S találkoztam vad Ond vezérrel.

Nyeregben ült kozák ló hátán,
Rabolt ló hátán dölyfösen
S én elhültem ős szine láttán.

Hiába akarnám, szeretném,
Nincsen hozzá semmi közöm,
Más a szemem, gerincem, eszmém.

Más a lovam, a vérem, álmom,
Tőle jövök és idegen
Az én ősöm, fajtám, királyom.

Ilyen bánat-folt nincs fölvarrva
E kerek földön senkire,
Csak fajából kinőtt magyarra.

A saját hagyományban felfedezett, zavarba ejtő idegenség legzseniálisabb megfogalmazása, amivel az irodalomban találkoztam. A kollektív önazonosság elvesztésének víziója: ennél többet Ricoeur és Tengelyi sem tudott a narratív identitásról! A magyar progresszió egész nemzedékére föl volt varrva a bánat-folt, Adytól Babitson át Kosztolányiig, Jászitól Lukács Györgyig. Sőt, a maga korában már Kölcseyre és Széchenyire is. Természetesen ők a  múltat elfelejteni szükségesnek tartották a továbblépéshez, szükséges törvényszerűségnek, elkerülhetetlennek látták a modernizációt is. Épp ezért hasonlottak meg a tömegízlés képviselőivel, de arról sem szabad megfeledkezni, hogy a modernizációban rejlő veszélyeket is látták, érezték. Azokkal a problémákkal, erkölcsi kérdésekkel, amiket mi újnak hiszünk, ők már mind szembesültek 100 évvel ezelőtt. Ady már mindent megírt…

Dorianna Gray

Nem minden vélemény számít - a véleményeket szigorúan cenzúrázzuk, e helyütt véleményt csak a demokratikus keretek között lehet nyilvánítani!

